فوناکوشی، سبک جدیدی را در کاراته به وجود آورد که به «شوتوکان» معروف شد. «شوتو» نام مستعار او و «کان» به معنای مکتب بود و این سبک به «مکتب فوناکوشی» شناخته شد. این نام برای نخستین بار توسط شاگردان فوناکوشی، بیان شد و آنها این نام را بالای ورودی سالنی که از استادشان، کاراته میآموختند، نصب کردند. گیچین، علاوه بر معلمی و آموزش کاراته، یک فیلسوف و شاعر بود و پیادهرویهای طولانی در جنگل داشت و به مراقبه میپرداخت. هنگام بازدید ولیعهد ژاپن از اوکیناوا، او بود که برای نمایش فنون رزمی کاراته در برابر دیدگان ولیعهد، انتخاب شد. او به قدری خوب از فنون کاراته استفاده کرد که این ورزش مورد توجه ولیعهد ژاپن و همراهانش قرار گرفت. سپس اداره آموزش ژاپن در سال 1922، از او خواست تا برای گسترش بیشتر کاراته، در نمایشی در توکیو شرکت کند و این ورزش را به کل ژاپن بشناساند. در این روزها بود که دوران جدیدی در تاریخ ورزشهای رزمی ژاپن به وجود آمد.
انجمن کاراته ژاپن JKA
در سال ۱۹۴۸ اجرای هنرهای رزمی آزاد شد و دو تن از شاگردان قبلی دوجوی شوتوکان به نامهای ماساتوشی ناکایاما و ایسائو اُباتا سازمان جدیدی را به نام انجمن کاراته ژاپن (JKA)به عنوان اولین تشکیلات رسمی کاراته در جهان بنیان نهادند.
کاراتهٔ شوتوکان با برنامهریزیهای استاد ناکایاما میرفت تا در سطح بینالمللی مطرح شود. انجمن کاراته ژاپن با تربیت مدرس و اعزام آنها به چهارگوشهٔ دنیا شروع به تبلیغ کاراته فوناکوشی نمود.
,,
انجمن کاراته ایران
انجمن کاراته ایران در دهه 1350 با کمک چند تن از مربیان کاراته شوتوکان تشکیل شد و هم اکنون با چند هزار عضو در سرتاسر ایران زیر نظرانجمن کاراته ژاپن سبک JKA فعالیت دارد